The Book of Kells ja katukyselyä

Aamun kieliosin jälkeen aiheena oli kirjallisuuden hyödyntäminen opetuksessa. Opettaja jatkoi eiliseen tapaan luennoimalla kirjailijoista ja kaikki vinkit opetukseen kuitattiin nopeilla harjoituksilla, joita ei purettu millään tavalla, tai vain toteamalla. Keskustelua olisi varmaan syntynyt, mutta asioita ei harjoiteltu käytännössä kuten viime viikolla. Kyllähän esim. aineistoa eri kirjailijoista voi jakaa; jokainen voi sitten oman mielenkiinnon mukaan tutustua asiaan myöhemmin lisää. Tylsältä tuntui välillä vain istua tuppisuuna kuuntelemassa.

Saimme eteemme runon, josta puuttui muutamia sanoja. Opettaja voi poistaa mm. adjetiiveja, verbejä, metaforia ym. Runolle voisi myös miettiä uuden nimen tai opettaja voi poistaa välimerkit ja antaa oppilaiden laittaa ne pareittain tai ryhmissä. Mielenkiintoinen tehtävä (jonka teimme!) oli "Diamond, Diamante poem" eli seitsemän riviä:



Runo on siis timantin muotoinen. Ensimmäinen ja viimeinen substantiivi ovat antonyymejä ja runo vaihtuu siis kuvailemaan lopun substantiivia, esimerkiksi:




Nämä siis teimme, mutta emme edes omalle ryhmälle niitä lukeneet. Esimerkkejä löytyy paljon netistä ja tämä on helppo toteuttaa oppilaiden kanssa.

Koulupäivän jälkeen oli tiedossa vierailu Trinity collegen museoon, joten lounaan jälkeen opiskelimme Kellsin kirjan symboliikkaa. Tänään oli tarkoitus aloittaa oman projektin kyselyosio ja jalkautua kaupungille kyselemään ihmisiltä omaan aiheeseen liittyen. Koska opettajalla oli niin paljon asiaa, nipisti hän tietysti aikaa meidän projektiajasta luentoonsa. Ehdimme kuitenkin piipahtaa kävelykadulle, ja nuorison edustajat vastasivatkin kysymyksiimme muodista ja kelttiläisistä perinnekoruista, mutta keski-iän ylittäneet ja vanhemmat kiirehtivät vain ohi. Siispä suuntasimme perinteisiä tavaroita, varsinkin koruja, myyviin liikkeisiin kysymään myyjiltä asiakkaiden mieltymyksistä. Kuvassa claddagh-sormus, joka kertoo, onko henkilö vapaa, varattu vai naimisissa.






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Place Mats, Graphic Organisers

Ryhmätöiden esittely ja arviointia

Viikonlopun retket